دوفصلنامه علمی پژوهشنامه عرفان، شماره سی و یکم،پاییز و زمستان 1403
برگشت به فهرست مقالات |
برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (154 مشاهده)
مهارتهای زندگی، مجموعۀ ده زوج مهارت است که بهمنظور ارائۀ روشی بهتر برای زندگی از سوی سازمان بهداشت جهانی مقررشده است. اینمهارتها شامل: خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، روابط بین فردی، مقابله با هیجان، رهایی از تنش، تفکر خلاق و انتقادی، تصمیمگیری و حل مسئله میشود. هرکدام از این مهارتهای آموختنی شخص را برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی آمادهمیسازند. از سوی دیگر آثار مولانا چون مثنوی معنوی، در زمرۀ آثار ارزنده و زندگیآموز محسوب میشوند که در قالب داستانهای گوناگون، نکات متعددی دربارۀ شیوه و سیرت زیستن به مخاطبانش عرضهمیکنند که در بسیاری از اینحکایات نشان مهارتهای زندگی نیز دیدهمیشود. داستان «طوطی و بازرگان» از داستانهای دفتر اول مثنوی است که ضمن معروفیت، دربردارندۀ نکاتی تازه دربارۀ مهارتهای زندگی است. برای پژوهیدن این موضوع با روش توصیفی-تحلیلی و کاربست سندکاوی و تحقیقات کتابخانهای، منابع مورد نظر را بررسیکردیم و سپس به تحلیل آنها در داستان مذکور پرداختیم و درنهایت دریافتیم که همۀ مهارتها با نمودهای گوناگون و معناداری در اینروایت دیدهمیشوند؛ اما جلوۀ مهارت خودآگاهی برجستهتر از بقیه است؛ آنچنانکه دیگرمهارتها در خدمت خودآگاهی طوطی و بازرگان قرارمیگیرند و این خودآگاهی آنان است که منجر به آزادی میشود؛ مضمونی که در اندیشههای مولانا حضور چشمگیری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ادبیات فارسی دریافت: 1401/7/21 | پذیرش: 1402/1/28